Danske skoleelever skal lære at programmere!

Debatindlæg som jeg skrev i folkeskolen.dk

Danske skoleelever skal lære at programmere!

Den opfordring er jævnligt kommet igennem de sidste par år. Med indførelse af de nye Forenklede Fælles Mål – ffm, er programmering blevet indskrevet i matematikfaget.

Der står der i Læsevejledningen til matematik, under pkt 3.4 It og Medier:

Programmering relaterer til matematik på en række måder. Dels er ideen om at programmere en datamaskine et resultat af matematiske (og tekniske) landvindinger, dels anvendes programmering ofte i matematisk arbejde uden for skolen. De vigtigste måder, hvorpå programmering kan understøtte matematiklæring i folkeskolen, opdeles i tre overgribende kategorier samt en række konkrete relationer til begreberne i fælles mål.
De tre overordnede kategorier er følgende:
1: Tænke i processer og algoritmer
2: Digital produktion
3: Udvikling af abstrakt tænkning

Det er rigtigt godt, at programmering, eller kodning som jeg foretrækker at kalde det, endeligt at kommet med i de fælles faglige mål.

Men udfordringen for rigtigt mange lærere er:

  • Hvor skal jeg begynde?
  • Hvordan kan jeg selv ruste mig til at undervise i programmering?
  • Hvor finder jeg relevant undervisningsmateriale?

fullsizerender-jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I uge 50, d 8. – 14. december, er udråbt til Computer Science Education Week. I den forbindelse tog organisationen code.org, med Hadi Partovi i spidsen, allerede sidste år initiativ til Hour of Code. Hour of Codes mål er: at få så mange elever som muligt gjort interesseret i at prøve at skrive computerkode. Det kan gøres gemmen sitet: hourofcode.com. På sitet findes en række forskellige selvinstruerende øvelser, som eleverne selv kan løse, og som alle kan gennemføres på omkring en time – deraf navnet Hour of Code.

I år er målet for Hour of Code, at få 100 millioner elever til at bruge en time på at prøve at skrive computerkode. Sidste år havde jeg 150 elever gennem en times kodning, og i år bliver det forhåbentligt mange flere.Vi er en lille flok der har knoklet med at oversætte hourofcode.com og code.org, hvor opgaverne ligger til dansk. Det bliver forhåbentligt frigivet meget snart, og vil lette arbejdet for mange her i Danmark.

På nuværende tidspunkt er der tilmeldt 20 danske skoler, så der er også plads til din.Gå ind på hourofcode.org og tilmeld din skole og klasse. Når eleverne også bliver tilmeldt kan de bagefter fortsætte og se deres fremskridt inden på deres profil. Der er mange timers øvelser på sitet, og der er flere på vej.

Men dette er kun en begyndelse. Vi skal arbejde videre med kodningen/programmeringen i undervisningen. Både med at skrive kode, og se hvad der sker. Men også gennem at bruge de mange forskellige devices der er dukket op de sidste år: Arduino, Rasberry pi, Bee boot, Spero, 3D-printere og ikke at forglemme: LEGO Mindstorms og WeDo. Jeg har samlet en masse sites og vejledninger på sitet 4code.dk

Det sidste årstid er Coding Pirates klubberne dukket op rundt i landet. Her er der mulighed for lærere, programmører, forskere oa. for, at arbejde frivilligt sammen om, at lære børn at bygge og designe egne idéer – via programmering. Et rigtigt spændende fællesskab, hvor man som lærer kan få inspiration til sin undervisning. Se mere på codingpirates.dk

– god fornøjelse!